جلد 13، شماره 2 - ( مجله علمی پژوهشی مواد پرانرژی- تابستان 1397 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 143-135 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه تبریز ، teymouri@tabrizu.ac.ir
چکیده:   (2858 مشاهده)

کاتالیزورهای تسریع کننده سرعت سوزش از جمله افزودنی های مهم در ساخت پیشرانه­های جامد مرکب می باشند که در سالیان اخیر تلاش زیادی برای سنتز آنها انجام گرفته است. در این بین، مشتقات فروسنی مایع بدلیل عملکرد بهتر و فرآیند پذیری مناسب تر بطور گسترده تری مورد استفاده قرار گرفته اند. برای رفع مشکلات ناشی از مهاجرت این ترکیبات در طی زمان ماندگاری که باعث تغییر در عملکرد پیشرانه و حساسیت بیشتر آن نسبت به تحریکات ناخواسته می­گردد، تلاشهائی برای اتصال این ترکیبات به پیش پلیمر HTPB3 انجام شده است که ترکیب بوتاسن از این نوع می­باشد. با توجه به اهمیت خصوصیات پلیمر نهائی در فرآیند ساخت پیشرانه های جامد مرکب، در این کار تلاش شده تا با تغییر در طول زنجیر مشتق فروسنی گرافت شده به پلیمر و درصد آهن پلیمر ، کاتالیزور تسریع کننده سرعت سوزش جدید پروپاسن4 سنتز شود و خصوصیات فیزیکی نظیر دانسیته، ویسکوزیته، مقدار هیدروکسیل و دمای انتقال شیشه­ای آن که از جمله پارامترهای تاثیرگذار در فرآیند ساخت پیشرانه است، مورد بررسی و مقایسه قرار گیرد. محتوای آهن از طریق روش جذب اتمی تعیین گردیده است. طبق بررسی­های انجام گرفته پروپاسن نسبت به بوتاسن خصوصیات و رفتار مناسب تری از خود نشان داد که از جمله می توان به ویسکوزیته بسیار پایین آن نسبت به بوتاسن، مقاومت حرارتی بسیار مناسب و دمای انتقال شیشه­ای بسیار پایین پروپاسن نسبت به بوتاسن اشاره نمود.

متن کامل [PDF 576 kb]   (380 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پیشرانه
انتشار: 1398/6/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.