دانشگاه جامع امام حسین(ع) ، mdehnavi@ihu.ac.ir
چکیده: (3612 مشاهده)
موفقیت موتور پیشرانههای جامد مرکب وابسته به رفتار مناسب تنشی-کرنشی گرین پیشرانه در برابر تنشهای کششی، فشاری و برشی و تغییرات شدید نیروی ثقل حین پرتاب میباشد. در این مقاله تاثیر اجزاء فرمولاسیون و سایر پارامترهای موثر بر خواص مکانیکی (استحکام کششی، ازدیاد طول و مدول الاستیسیه) و نحوه اثر گذاری آنها بر پیشرانه¬های جامد مرکب بر پایه AP/Al/HTPB بررسی شده¬است. هدف اصلی مقاله کسب درک جامعی از نحوه اثر گذاری و ارائه راهکار در جهت ارتقاء خواص مکانیکی پیشرانه جامد مرکب می¬باشد. ریزساختار (سیس، ترانس، وینیل)، وزن مولکولی، گروههای هیدروکسیل و عاملیت پیش پلیمر HTPB، نوع عامل پخت، نسبت مقدار NCO عامل پخت به مقدار OH پیش پلیمر و عامل شبکهای کننده (NCO/OH)، بکارگیری نرم¬کننده، عامل شبکهای کننده و عامل پیوندی، اندازه، شکل، توزیع و مقدار بار جامد از مهم¬ترین عوامل تاثیر گذار بر خواص مکانیکی پیشرانه جامد مرکب می¬باشند. بررسی¬ها نشان داد تغییر در توزیع اندازه ذرات AP، تغییر در نسبت عامل پخت به پیش پلیمر (NCO/OH) و بکار گیری عامل پیوندی و عامل شبکه¬ای کننده عملیاتی¬ترین پارامترها در جهت ارتقاء خواص مکانیکی پیشرانه می¬باشد.
نوع مطالعه:
ترویجی |
موضوع مقاله:
پیشرانه انتشار: 1398/1/3