جلد 13، شماره 2 - ( تحقیق و توسعه مواد پرانرژی - پاییز و زمستان 1396 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 41-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه جامع امام حسین(ع) ، mdehnavi@ihu.ac.ir
چکیده:   (3612 مشاهده)
موفقیت موتور پیشرانه­های جامد مرکب وابسته به رفتار مناسب تنشی-کرنشی گرین پیشرانه در برابر تنش­های کششی، فشاری و برشی و تغییرات شدید نیروی ثقل حین پرتاب می­باشد. در این مقاله تاثیر اجزاء فرمولاسیون و سایر پارامتر­های موثر بر خواص مکانیکی (استحکام کششی، ازدیاد طول و مدول الاستیسیه) و نحوه اثر گذاری آن­ها بر پیشرانه¬های جامد مرکب بر پایه AP/Al/HTPB بررسی شده¬است. هدف اصلی مقاله کسب درک جامعی از نحوه اثر گذاری و ارائه راه­کار در جهت ارتقاء خواص مکانیکی پیشرانه جامد مرکب می¬باشد. ریزساختار (سیس، ترانس، وینیل)، وزن مولکولی، گروه‌های هیدروکسیل و عاملیت پیش پلیمر HTPB، نوع عامل پخت، نسبت مقدار NCO عامل پخت به مقدار OH پیش پلیمر و عامل شبکه­ای کننده (NCO/OH)، بکارگیری نرم¬کننده، عامل شبکه­ای کننده و عامل پیوندی، اندازه، شکل، توزیع و مقدار بار جامد از مهم¬ترین عوامل تاثیر گذار بر خواص مکانیکی پیشرانه جامد مرکب می¬باشند. بررسی¬ها نشان داد تغییر در توزیع اندازه ذرات AP، تغییر در نسبت عامل پخت به پیش پلیمر (NCO/OH) و بکار گیری عامل پیوندی و عامل شبکه¬ای کننده عملیاتی¬ترین پارامترها در جهت ارتقاء خواص مکانیکی پیشرانه می¬باشد.
متن کامل [PDF 1990 kb]   (750 دریافت)    
نوع مطالعه: ترویجی | موضوع مقاله: پیشرانه
انتشار: 1398/1/3

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.