دانشگاه تربیت مدرس ، Fommi@modares.ac.ir
چکیده: (2960 مشاهده)
در این بررسی اثرات شتاب چرخشی و طولی بر روی بالستیک داخلی موشک سوخت جامد مطالعه میگردد. در ابتدا جریان شبه یکبعدی به عنوان معادلات حاکم در نظر گرفته میشود. با فرض شبه دائمی بودن جریان و صرف نظر کردن از انتقال حرارت در دیوارهها، در هرلحظه از زمان از معادلات حاکم در طول موتور انتگرالگیری شده، سپس با استفاده از معادله نرخ سوزش در مدل گریتریکس تغییرات پارامترهای مختلف بالستیک داخلی در راستای طول موتور و در طی زمان سوزش تعیین شدهاند. با بررسی نتایج بهدستآمده مشاهده میشود که تنها زمانی افزایش شتاب پایه وجود دارد که شتاب چرخشی مقداری منفی باشد (جهت آن درون سوخت ) باشد. با اعمال شتاب چرخشی بر پیشرانه جامد نرخ سوزش سوخت افزایش و زمان سوزش کاهش مییابد. همچنین نشان داده شده است که افزایش شتاب چرخشی باعث افزایش فشار درون محفظه میشود و سرعت سوزش در حالت ایستا را میتوان به عنوان مهمترین فاکتور برای تأثیر شتاب بر روی سرعت سوزش به حساب آورد. این در حالی است که اثرات شتاب طولی با اینکه اثرات شتاب چرخشی را کاهش میدهد اما بهتنهایی اثرات بسیار ناچیزی بر بالستیک داخلی پیشرانه جامد میگذارد. درنهایت میتوان نتیجهگیری کرد که بررسی اثرات شتاب چرخشی در طراحی موتورهای سوخت جامد دارای اهمیت بیشتری نسبت به اثرات شتاب طولی میباشد.
نوع مطالعه:
ترویجی |
موضوع مقاله:
بالستيک داخلي و خارجي انتشار: 1398/1/3