جلد 13، شماره 2 - ( تحقیق و توسعه مواد پرانرژی - پاییز و زمستان 1396 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 75-59 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه تربیت مدرس ، Fommi@modares.ac.ir
چکیده:   (2960 مشاهده)
در این بررسی اثرات شتاب چرخشی و طولی بر روی بالستیک داخلی موشک سوخت جامد مطالعه می­گردد. در ابتدا جریان شبه یک­بعدی به عنوان معادلات حاکم در نظر گرفته می­شود. با فرض شبه دائمی بودن جریان و صرف ‌نظر کردن از انتقال حرارت در دیواره­ها، در هرلحظه از زمان از معادلات حاکم در طول موتور انتگرال­گیری شده، سپس با استفاده از معادله نرخ سوزش در مدل گریتریکس تغییرات پارامتر­های مختلف بالستیک داخلی در راستای طول موتور و در طی زمان سوزش تعیین شده­اند. با بررسی نتایج به‌دست‌آمده مشاهده می­شود که تنها زمانی افزایش شتاب پایه وجود دارد که شتاب چرخشی مقداری منفی باشد (جهت آن درون سوخت ) باشد. با اعمال شتاب چرخشی بر پیشرانه جامد نرخ سوزش سوخت افزایش و زمان سوزش کاهش می­یابد. همچنین نشان داده شده است که افزایش شتاب چرخشی باعث افزایش فشار درون محفظه می­شود و سرعت سوزش در حالت ایستا را می­توان به عنوان مهم‌ترین فاکتور برای تأثیر شتاب بر روی سرعت سوزش به حساب آورد. این در حالی است که اثرات شتاب طولی با اینکه اثرات شتاب چرخشی را کاهش­ می­دهد اما به‌تنهایی اثرات بسیار ناچیزی بر بالستیک داخلی پیشرانه جامد می­گذارد. درنهایت می­توان نتیجه­گیری کرد که بررسی اثرات شتاب چرخشی در طراحی موتور­های سوخت جامد دارای اهمیت بیشتری نسبت به اثرات شتاب طولی می­باشد. 
متن کامل [PDF 1079 kb]   (325 دریافت)    
نوع مطالعه: ترویجی | موضوع مقاله: بالستيک داخلي و خارجي
انتشار: 1398/1/3

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.