جلد 14، شماره 4 - ( مجله علمی-پژوهشی مواد پر انرژی-زمستان 1398 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 209-201 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه جامع امام حسین (ع) ، a.kebritchi@ippi.ac.ir
چکیده:   (2172 مشاهده)
امروزه سامانه­های با پیشرانه جامد به علت ساختار ساده و قابلیت اطمینان بالا به طور گسترده مورد استفاده قرار می­گیرند. یکی از الزامات در این سامانه­ها استحکام کششی و چسبندگی بالای لاینر به منظور حفظ یکپارچگی و خنثی کردن تنش­های وارده به موتور است. در این پژوهش اثر افزایش نسبت عامل پخت (NCO/OH) در بازه­ی 4/1-9/0=R بر استحکام کششی لاینر بر پایه HTPB و نیز چسیندگی لاینر به پیشرانه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می­دهد افزایش میزان ایزوسیانات با افزایش درصد شبکه­ای شدن، استحکام کششی را افزایش داده و ازدیاد طول در نقطه­ی شکست را کاهش می­دهد. همچنین با افزایش گروه­های NCO توانایی لاینر برای ایجاد پیوند­های یورتانی در سطح مشترک با پیشرانه افزایش می­یابد و از این طریق استحکام چسیندگی افزایش می­یابد. در نهایت با درنظر گرفتن الزامات طراحی، فرآیند پذیری و نیز هزینه و ایمنی نسبت پخت بهینه انتخاب گردید.
متن کامل [PDF 790 kb]   (233 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: خواص فیزیکی - مکانیکی پلیمرها
انتشار: 1399/8/17

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.