چکیده: (7871 مشاهده)
انتقال حرارت بیش از حد موجب نقایص مهمی در راکتها خواهد شد. از جمله این نقایص میتوان به کاهش خواص مکانیکی مواد و یا ذوب شدن جداره در اثر بالا رفتن دما اشاره نمود. از سوی دیگر در اثر توزیع غیریکنواخت درجه حرارت به خصوص در موتورهای سوخت جامد، تنشهای حرارتی علاوه بر تنشهای مکانیکی به وجود خواهند آمد. محاسبه توزیع دما و تنشهای مکانیکی و حرارتی در جداره موتور راکتها مورد توجه طراحان بوده است. در این مقاله نحوهمحاسبه تنشهای مکانیکی و حرارتی جداره موتور راکتهای سوخت جامد با استفاده از روابط دینامیکی کاپل ترموالاستیسیته ارائه شده است. بدین منظور ابتدا معادلات دیفرانسیل حاکم بر مسئله بدست آمده و برای حل این معادلات از روش المانهای محدود کمک گرفته شده است. سپس روش ارائه شده بر روی یک راکت واقعی مورد آزمایش قرار گرفته و اثر عایق حرارتی در کاهش دمای جداره و تنشهای مکانیکی نشان داده شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدلسازی انتشار: 1392/2/21