روش فرا صوت یکی از بهترین روشهای غیرمخرب برای ارزیابی موتورهای پیشرانه جامد میباشد. در این مقاله استفاده از روش فرا صوت برای اندازهگیری سرعت سوزش پیشرانه جامد در فشارهای مختلف با انجام یک آزمون و همچنین سرعت سوزش لحظهای در موتورهای خاص ارائه شده است. همچنین استفاده از روش فرکانس روبشی در محدوده فرکانسی مناسب و روش فرکانس گسسته به ترتیب برای شناسایی جدایی لاینر – پیشرانه و لاینر – بدنه بررسی شده است. مشخصات دستگاه فرا صوت و روش کار آن برای بررسی میکرو ترکها و میکرو حفرهها که سبب کاهش خواص مکانیکی و افزایش سطح سوزش و فشار شده و در نهایت باعث انفجار موتور میگردد، ارائه گردیده است. علاوه بر این مطالعات نشان داد که در تخلیه تبریدی موتورهای پیشرانه جامد اسقاطی نیز بدنه موتور تا دمای پایینتر از محدوده دمای انتقال شیشهای (Tg) بایندر پیشرانه سرد شده و سپس با امواج فراصوت دارای فرکانس حدود 2 مگا هرتز، موتور تخلیه میگردد. جهت پخش ذرات یکنواخت نانو در آمیزه اختلاط نیز از همزن فراصوت استفاده میشود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |