@ARTICLE{Golriz, author = {Golriz, Mahdi and Mahdavi, Hossein and Tarlani, Ali Akbar and }, title = {}, volume = {13}, number = {4}, abstract ={در این کار پارامترهای رئولوژیکی نظیر تنش تسلیم، ضریب ویسکوزیته و توان پاورلا برای دسته‌ای از فرمولاسیون‌های پیشرانه دوپایه و دوپایه بهبود یافته با استفاده از روش رئومتری جریان اسکوئیز به دست آمد. آزمون Squeeze Flow به منظور بررسی رفتار رئولوژیکی فارغ از اثرات لغزش در دیواره و تعیین نوع سیالیت در دماهای مختلف در پیشرانه‌های دو پایه و دوپایه بهبود یافته استفاده شد. نتایج نشان داد که در پیشرانه‌های دو پایه و دو پایه بهبود یافته رفتار الاستیک اولیه از نظر پدیده شناسی یکسان ولی از نقطه نظر مقدار متفاوت است، همچنین در منحنی جریان، تقعر و شیب نمودارها حاکی از تفاوت ساختاری و رفتار متفاوت رئولوژیکی میان پیشرانه‌های دوپایه و دوپایه بهبود یافته است. با افزایش ترکیب درصد مواد پر انرژی نیترآمینی (RDX) در پیشرانه دو پایه بهبود یافته، نیروی متوسط جریان اسکوییز به سمت مقادیر بالاتر انتقال می‌یابند. با کاهش درصد نیترو گلیسیرین نیز، رفتاری مشابه مشاهده می‌گردد. نتایج نشان داد مدل برازش منحنی شروود برای منحنی‌های جریان حاصل از پیشرانه‌های دوپایه بهتر از منحنی‌های جریان پیشرانه‌های دوپایه بهبود یافته عمل می‌کند که نشان دهنده انحراف رفتار رئولوژیکی پیشرانه‌های دوپایه بهبود یافته از سیالات هرشل-باکلی است. }, URL = {http://isaem.ir/article-1-1265-fa.html}, eprint = {http://isaem.ir/article-1-1265-fa.pdf}, journal = {-}, doi = {}, year = {2018} }