@ARTICLE{Dehnavi, author = {Dehnavi, M.A. and Taghavi, S. R. and Bahmanifar, F. and }, title = {}, volume = {13}, number = {2}, abstract ={موفقیت موتور پیشرانه­های جامد مرکب وابسته به رفتار مناسب تنشی-کرنشی گرین پیشرانه در برابر تنش­های کششی، فشاری و برشی و تغییرات شدید نیروی ثقل حین پرتاب می­باشد. در این مقاله تاثیر اجزاء فرمولاسیون و سایر پارامتر­های موثر بر خواص مکانیکی (استحکام کششی، ازدیاد طول و مدول الاستیسیه) و نحوه اثر گذاری آن­ها بر پیشرانه¬های جامد مرکب بر پایه AP/Al/HTPB بررسی شده¬است. هدف اصلی مقاله کسب درک جامعی از نحوه اثر گذاری و ارائه راه­کار در جهت ارتقاء خواص مکانیکی پیشرانه جامد مرکب می¬باشد. ریزساختار (سیس، ترانس، وینیل)، وزن مولکولی، گروه‌های هیدروکسیل و عاملیت پیش پلیمر HTPB، نوع عامل پخت، نسبت مقدار NCO عامل پخت به مقدار OH پیش پلیمر و عامل شبکه­ای کننده (NCO/OH)، بکارگیری نرم¬کننده، عامل شبکه­ای کننده و عامل پیوندی، اندازه، شکل، توزیع و مقدار بار جامد از مهم¬ترین عوامل تاثیر گذار بر خواص مکانیکی پیشرانه جامد مرکب می¬باشند. بررسی¬ها نشان داد تغییر در توزیع اندازه ذرات AP، تغییر در نسبت عامل پخت به پیش پلیمر (NCO/OH) و بکار گیری عامل پیوندی و عامل شبکه¬ای کننده عملیاتی¬ترین پارامترها در جهت ارتقاء خواص مکانیکی پیشرانه می¬باشد. }, URL = {http://isaem.ir/article-1-1180-fa.html}, eprint = {http://isaem.ir/article-1-1180-fa.pdf}, journal = {-}, doi = {}, year = {2017} }