RT - Journal Article T1 - JF - isaem YR - 2013 JO - isaem VO - 8 IS - 1 UR - http://isaem.ir/article-1-679-fa.html SP - 17 EP - 24 K1 - Keywords: Composite Propellants K1 - Burning Rate K1 - DTA K1 - Temperature Sensitivity K1 - Ammonium Oxalate K1 - Strontium Carbonate. AB - چکیده در این تحقیق تأثیر افزودنی‌هایی از قبیل آمونیوم اگزالات (AO) و مخلوط آمونیوم اگزالات/ استرانسیم کربنات (SC ) بر پیشرانه‌های مرکب بر پایه HTPB/AP با آزمایش‌های سرعت سوزش، DTA ، چگالی و دمای خود اشتعالی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان داد که با افزودن این مواد، سرعت سوزش این پیشرانه‌ها به طور ویژه‌ای کاهش می‌یابد. نتایج آنالیز حرارتی تفاضلی (DTA) و دمای خود اشتعالی نشان داد که دمای تجزیه AP و دمای خود اشتعالی به ترتیب با این افزودنی‌ها افزایش یافته است. حساسیت دمایی سرعت سوزش پیشرانه‌های مرکب بر پایه HTPB/AP ، به میزان قابل توجهی با افزودن آمونیوم اگزالات یا مخلوط آمونیوم اگزالات/ استرانسیم کربنات کاهش می‌یابد. اثر آمونیوم اگزالات نسبت به مخلوط آمونیوم اگزالات/ استرانسیم کربنات کمتر می‌باشد. در پیشرانه‌های AO/HTPB/AP ، کاهش میزان حرارت آزاد شده در سطح سوزش سبب کاهش حساسیت دمایی می‌شود. در پیشرانه‌های AO/SC/HTPB/AP اثر دوجانبه میان AO و SC ، سبب کاهش حرارت آزاد شده و افزایش دمای سطح سوزش و کاهش حساسیت دمایی سرعت سوزش می‌شود. مقایسه نتایج این تحقیق با آنچه قبلا گزارش شده نشان داد که فرمولاسیون پیشرانه با 4٪ آمونیوم اگزالات حساسیت دمایی را به مقدار 8/4 درصد بیشتر کاهش داده است. LA eng UL http://isaem.ir/article-1-679-fa.html M3 ER -