@ARTICLE{Kebritchi, author = {NAderi, Mohammad and Kebritchi, Abbas and Jamali, Ali Akbar and Vajdi, Mohammad Reza and }, title = {}, volume = {14}, number = {4}, abstract ={امروزه سامانه­های با پیشرانه جامد به علت ساختار ساده و قابلیت اطمینان بالا به طور گسترده مورد استفاده قرار می­گیرند. یکی از الزامات در این سامانه­ها استحکام کششی و چسبندگی بالای لاینر به منظور حفظ یکپارچگی و خنثی کردن تنش­های وارده به موتور است. در این پژوهش اثر افزایش نسبت عامل پخت (NCO/OH) در بازه­ی 4/1-9/0=R بر استحکام کششی لاینر بر پایه HTPB و نیز چسیندگی لاینر به پیشرانه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می­دهد افزایش میزان ایزوسیانات با افزایش درصد شبکه­ای شدن، استحکام کششی را افزایش داده و ازدیاد طول در نقطه­ی شکست را کاهش می­دهد. همچنین با افزایش گروه­های NCO توانایی لاینر برای ایجاد پیوند­های یورتانی در سطح مشترک با پیشرانه افزایش می­یابد و از این طریق استحکام چسیندگی افزایش می­یابد. در نهایت با درنظر گرفتن الزامات طراحی، فرآیند پذیری و نیز هزینه و ایمنی نسبت پخت بهینه انتخاب گردید. }, URL = {http://isaem.ir/article-1-1337-fa.html}, eprint = {http://isaem.ir/article-1-1337-fa.pdf}, journal = {-}, doi = {}, year = {2019} }