RT - Journal Article T1 - JF - isaem YR - 2019 JO - isaem VO - 14 IS - 4 UR - http://isaem.ir/article-1-1337-fa.html SP - 201 EP - 209 K1 - Tensile Strength K1 - Bonding Strength K1 - Curing Agent Ratio K1 - Urethane Linkage K1 - Process ability AB - امروزه سامانه­های با پیشرانه جامد به علت ساختار ساده و قابلیت اطمینان بالا به طور گسترده مورد استفاده قرار می­گیرند. یکی از الزامات در این سامانه­ها استحکام کششی و چسبندگی بالای لاینر به منظور حفظ یکپارچگی و خنثی کردن تنش­های وارده به موتور است. در این پژوهش اثر افزایش نسبت عامل پخت (NCO/OH) در بازه­ی 4/1-9/0=R بر استحکام کششی لاینر بر پایه HTPB و نیز چسیندگی لاینر به پیشرانه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می­دهد افزایش میزان ایزوسیانات با افزایش درصد شبکه­ای شدن، استحکام کششی را افزایش داده و ازدیاد طول در نقطه­ی شکست را کاهش می­دهد. همچنین با افزایش گروه­های NCO توانایی لاینر برای ایجاد پیوند­های یورتانی در سطح مشترک با پیشرانه افزایش می­یابد و از این طریق استحکام چسیندگی افزایش می­یابد. در نهایت با درنظر گرفتن الزامات طراحی، فرآیند پذیری و نیز هزینه و ایمنی نسبت پخت بهینه انتخاب گردید. LA eng UL http://isaem.ir/article-1-1337-fa.html M3 ER -