جلد 15، شماره 2 - ( تحقیق و توسعه مواد پرانرژی پاییز و زمستان 1398 )                   جلد 15 شماره 2 صفحات 74-63 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

صدری خانلو میلاد، ذرعی محمد علی، بنی اسد مسلم، عسگری آسیه. مروری بر پیشرانه های جامد غنی از بور. نشریه مواد پرانرژی. 1398; 15 (2) :74-63

URL: http://isaem.ir/article-1-1421-fa.html


، mazmm84@yahoo.com
چکیده:   (127 مشاهده)
پودرهای فلزی به دلیل حرارت زیاد واکنش با اکسیژن، بهبود چگالی پیشرانه، کاهش نمای فشار (n) و مهار ناپایداری احتراق، گرمای احتراق بالاتر و در نتیجه سبب Isp بالاتر در پیشرانه ها می شوند. آلومینیوم، منیزیم و بور کاربرد گسترده ای در فرمولاسیون های پیشرانه پیدا کرده اند. بور، به دلیل حرارت اکسیداسیون زیاد و وزن اتمی کم، یکی از بهترین عناصر شناخته شده است. متاسفانه، به دلیل واکنش پذیری ذاتی و پوشش سطح آن با اکسید ، اشتعال آن بسیار دشوار است. در مقایسه، منیزیم به راحتی قابل اشتعال است و با پوشاندن یک ذره بور با منیزیم، ویژگی های احتراق بور به طور قابل توجهی افزایش می یابد. فناوری پیشرانه غنی از سوخت برپایه بور، کلید اصلی برای موتورهای هوا تنفس مورد نیاز موشکهای آیرودینامیکی با سرعت مافوق صوت (M> 4-8) ، ارتفاع زیاد (H> 15-40 کیلومتر) ، ارتفاع فوق العاده کم (H <100-300 متر) و برد متوسط (L> 100 کیلومتر) ، و همچنین فناوری اصلی پشتیبانی از موتورهای  هیبریدی با نیروی رانش قابل تنظیم می باشد.
متن کامل [PDF 1262 kb]   (46 دریافت)    
نوع مطالعه: ترویجی | موضوع مقاله: پیشرانه
انتشار: 1401/5/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Iranian Scientific Association of Energetic Materials

Designed & Developed by : Yektaweb