جلد 15، شماره 1 - ( مجله علمی-پژوهشی مواد پر انرژی-بهار 1399 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 45-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه صنعتی شاهرود ، f_basaligheh@yahoo.com
چکیده:   (1785 مشاهده)
به‌طورکلی با توجه به نقش تونل‌های ترافیکی در شبکه حمل‌ونقل شهری و بین‌شهری و هزینه زیاد اجرا و بهره‌برداری آن‌ها، ملاحظات ایمنی و پدافند غیرعامل در این سازه‌ها اهمیت زیادی دارد. پوشش سازه‌ای تونل در مواجهه با انفجارهای داخلی تونل ناشی از عملیات خرابکارانه می‌تواند دچار آسیب‌های زیادی ‌شود، لذا بررسی تأثیر و آسیب‌های ناشی از آن، در موضوع پدافند غیرعامل دارای اهمیت فراوانی می‌باشد. در این مقاله یک انفجار شدید در ارتفاع 3 متری از سطح تونل و در وسط آن، به میزان انرژی معادل 250 کیلوگرم TNT، توسط نرم‌افزار عددی LS_DYNA مدل‌سازی شده است. مدل عددی به‌صورت کوپل کامل سیال و سازه (FSI) صورت گرفته است. جهت ارزیابی پارامترهای دینامیکی سازه، میزان جابجایی و سرعت در پنج نقطه از تونل بررسی‌شده است. در این تحقیق، مشخصات مهندسی یکی از تونل‌های موجود در نظر گرفته‌شده و از دو مقطع D شکل و دایره‌ای شکل، با عرض 6 متر برای توسعه مدل‌ها استفاده‌شده است. نتایج کلی بیانگر آن است که در اثر انفجار داخل تونل، پوشش بتنی دچار آسیب شده و سرعت ماکزیمم ایجادشده در مقطع D شکل، بیشتر از مقطع دایره‌ای شکل است ولی جابجایی در آن کمتر است.
متن کامل [PDF 1530 kb]   (80 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدلسازی
انتشار: 1399/10/18

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.