@ARTICLE{Tabatabaei MirhosseiniMirhosseini, author = {Ayatollahi Moosavi, Seyed Mostafa and Tabatabaei MirhosseiniMirhosseini, Ramin and Kebriaie, Mohamad Hosein and }, title = {}, volume = {17}, number = {2}, abstract ={وقوع انفجار، عمدتاً ناشی از عوامل پیش‌بینی‌نشده‌ای، همچون حملات تروریستی و یا ایجاد اخلال در عملکرد و در پی آن انفجار مراکز تأسیسات و زیربنایی سازه‌ها در اثر فرسودگی و یا عدم رعایت ضوابط می‌باشد. با توجه به اهمیت ویژه سازه‌های بتن مسلح در صنعت ساختمان و گستردگی استفاده از سیستم باربری جانبی قاب خمشی، در این تحقیق هدف اصلی بررسی آسیب وارده بر قاب‌های خمشی بتن مسلح تحت بار انفجار است. برای مدل‌سازی بتن مسلح و به‌منظور در نظر گرفتن رفتار غیرخطی آن، از روش اصلاح‌شده بتن آسیب‌دیده پلاستیک با جدیدترین و کارآمدترین روش برای محاسبه پارامترهای آسیب کششی و فشاری المان‌های بتن استفاده شده است. شناسایی ماهیت بارهای انفجاری و نحوه اعمال آن به سازه یکی دیگر از مسائل مهمی است که باید موردمطالعه قرار گیرد، در تحقیق حاضر پس از ارائه و تشریح مدل‌ها و معادلات گذشته برای محاسبه بار انفجار، به تشریح مدل کانوپ برگرفته از محاسبه اثرات تسلیحاتی و معادلات و منحنی‌های آیین‌نامه TM5-855-1 پرداخته‌شده است. ضمن انجام صحت سنجی نتایج مدل کانوپ، با نتایج آزمایشگاهی و نتیجه مطلوب حاصل‌شده، به بررسی رفتار قاب سه‌طبقه بتن مسلح خمشی به‌صورت سه‌بعدی در نرم‌افزار المان محدود ABAQUS پرداخته‌شده است. بررسی نتایج عددی حاصل از انفجار 50 کیلوگرم TNT در فاصله 5 متری از قاب مزبور نشان می­ دهد، بیشترین جابجایی نسبی ایجاد شده، مربوط به طبقه اول و دوم (نزدیک به منبع انفجار) 28 میلیمتر می­باشد، در کمتر از 04/0 ثانیه برش پایه ای به بزرگی 450کیلونیوتن تجربه می کند و همچنین میزان آسیب در المان های کششی حدود 97درصد و این میزان آسیب در المان های فشاری در حدود 28 درصد می باشد. تطابق و نزدیکی نتایج حاصل از مدل‌سازی عددی به نتایج آزمایشگاهی و با عنایت به هزینه‌بر و مشکل بودن آزمایش‌های انفجار، تحلیل عددی می‌تواند به کاهش تعداد آزمایش‌های و تفسیر بهتر نتایج کمک شایانی کند. }, URL = {http://isaem.ir/article-1-1417-fa.html}, eprint = {http://isaem.ir/article-1-1417-fa.pdf}, journal = {-}, doi = {}, year = {2022} }