TY - JOUR T1 - TT - اثر مقدار دی‌مریل دی‌ایزوسیانات بر رفتاررئولوژیکی و خواص مکانیکی یک پیشرانه جامد مرکب بر پایه HTPB JF - isaem JO - isaem VL - 15 IS - 3 UR - http://isaem.ir/article-1-1347-fa.html Y1 - 2020 SP - 159 EP - 165 KW - Curing agent KW - Dimeryl diisocyanate KW - Propellant KW - Rheology KW - Mechanical Properties N2 - پارامترهای مختلفی بر خواص رئولوژیکی و مکانیکی پیشرانه‌های جامد مرکب تأثیرگذار هستند که در این میان نسبت مولی گروه ایزوسیانات (NCO) به هیدروکسیل (OH) یا R از موارد مهم به‌شمار می‌رود. در این تحقیق اثرات تغییر نسبت وزنی عامل پخت دی‌مریل دی‌ایزوسیانات (DDI) به رزین پلی‌بوتادی‌اِن با انتهای هیدروکسیل (HTPB) بر خواصی همچون ویسکوزیته پایان اختلاط، تغییرات ویسکوزیته نسبت به زمان، استحکام کششی، درصد ازدیاد طول، مدول الاستیک و سختی یک نمونه پیشرانه جامد مرکب بر پایه HTPB بررسی شده است. برای این منظور پنج فرمولاسیون پیشرانه با مقادیر مختلف R در محدوده‌ی 755/0 تا 815/0 تهیه شد. نتایج نشان داد که با افزایش R، ویسکوزیته پایان اختلاط ابتدا به‌دلیل اثر ترشوندگی فرمولاسیون ناشی از اضافه‌شدن DDI کاهش یافته و سپس به‌دلیل پیشرفت واکنش پخت افزایش می‌یابد. علاوه‌براین افزایش R موجب ارتقاء خواص مکانیکی شده است. این در حالی‌است که درصد ازدیاد طول، حدود 20 درصد کاهش می‌یابد. M3 ER -