-
نشریه مواد پرانرژی
مواد پرانرژی
Engineering & Technology
http://isaem.ir
1
admin
1735-3629
-
-
-
-
-
-
fa
jalali
1397
6
1
gregorian
2018
9
1
13
2
online
1
fulltext
fa
تأثیر سوخت های JP-10 و DMAZ بر اصطکاک
لاستیک نیتریل و آلومینیوم با زبری های مختلف
ارزيابي عملکرد مواد پر انرژی
ارزيابي عملکرد مواد پر انرژی
پژوهشي
Research
<em>یکی از مشکلات استفاده لاستیک­ها در صنایع مختلف ایجاد تنش سطحی در سطح لاستیک است که منجر به ترک سطحی و شکست لاستیک شده و عمرآن­ها را کاهش می­دهد. این تنش­ها به هنگام تماس قسمت لاستیکی با سطح فلزی و اصطکاک این دو سطح ایجاد می­شوند. ناهمواری سطح، ترکیب آمیزه لاستیکی، عوامل محیطی، شرایط آزمون و ... بر اصطکاک لاستیک</em><em>–</em><em> فلز اثر می­گذارند. ناهمواری سطوح سخت نقش مهمی در سرش دو سطح در کنار یکدیگر ایفا و عمدتا رفتار اصطکاکی را کنترل می­کند. از طرفی اثر ناهمواری بر ضریب اصطکاک با استفاده از روان­کننده مناسب قابل کنترل است. با توجه به استفاده سوخت در مخازن و ویژگی خودروانکاری اکثر روان­کننده­ها، در پژوهش حاضر، اثر سوخت </em><em><span dir="LTR">JP10<a href="#_ftn1" name="_ftnref1" title=""><strong>[1]</strong></a></span></em> <em>و</em><em> دماز</em><em> به عنوان سوخت روان­کننده بر میزان کاهش ضریب اصطکاک سرشی میان لاستیک نیتریل و سطوح آلومینیوم با زبری­های مختلف</em> <em>بررسی شد. نتایج تجربی نشان داد ضریب اصطکاک وابستگی خوبی با متغیر متوسط ناهمواری سطح </em><em><span dir="LTR">(R<sub>a</sub>)</span></em><em> دارد. با اعمال روان­کننده </em> <em><span dir="LTR">JP10</span></em> <em>و</em><em> دماز</em><em>، ضریب اصطکاک به ترتیب حدود 65 % و 85 % کاهش یافت. </em>
<div>
<hr align="left" size="1" width="33%" >
<div id="ftn1"><a href="#_ftnref1" name="_ftn1" title="">[1]</a> Exo-Tetrahydrodicyclopentadiene (JP10)</div>
</div>
<br>
<em>One of the problems for use of rubber in various industries is surface tension at the surface of rubbers, which results in the crack on the surface, fracture of the rubber and reduces its life. These tensions are caused by contacting the rubber component with the metal surface and the friction between two surfaces. Roughness of the surface, the composition of the rubber compound, the environmental factors, test conditions and etc. affect the friction between rubbers – metal. Surface roughness plays an important role in sliding between two surfaces and mainly controls friction behavior. </em><em>On the other hand,</em><em> roughness effect on the coefficient of friction is controllable using a suitable lubricant. Regarding the fuel consumption in the industry and the characteristics of self-lubricant of the most lubricants, in the present study, the effect of JP10 & Dmaz fuels as a lubricant was investigated to reduce the sliding friction coefficient between the NBR and aluminum surfaces with different roughness. Experimental studies showed friction coefficient has a good correlation with the mean surface roughness (Ra). By applying JP10 & Dmaz fuels as lubricant, the coefficient of friction decreased by about 65% & 85%, respectively. .</em><br>
روان کننده, جیپی ده, دماز, ناهمواری سطح, مکانیزم اصطکاک, لاستیک نیتریل, آلومینیوم
Lubricant, JP10, Dmaz, Surface Roughness, Friction mechanism, NBR, Aluminum
73
83
http://isaem.ir/browse.php?a_code=A-10-1488-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad Reza
Pourhossaini
محمد رضا
پورحسینی
MRP_polycrc@MUT.ac.ir
100319475328460010916
100319475328460010916
Yes
Malek-e-Ashtar university of Technology
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
Mahdieh
Emrani
مهدیه
عمرانی
mh.emrani@gmail.com
100319475328460010917
100319475328460010917
No
Malek-e-Ashtar university of Technology
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
Mahdi
Razaghi Kashani
مهدی
رزاقی کاشانی
mehdi.razzaghi@modares.ac.ir
100319475328460010918
100319475328460010918
No
Tarbiat Modarres University
دانشگاه تربیت مدرس