کاتالیزورهای تسریع کننده سرعت سوزش از جمله افزودنی های مهم در ساخت پیشرانههای جامد مرکب می باشند که در سالیان اخیر تلاش زیادی برای سنتز آنها انجام گرفته است. در این بین، مشتقات فروسنی مایع بدلیل عملکرد بهتر و فرآیند پذیری مناسب تر بطور گسترده تری مورد استفاده قرار گرفته اند. برای رفع مشکلات ناشی از مهاجرت این ترکیبات در طی زمان ماندگاری که باعث تغییر در عملکرد پیشرانه و حساسیت بیشتر آن نسبت به تحریکات ناخواسته میگردد، تلاشهائی برای اتصال این ترکیبات به پیش پلیمر HTPB3 انجام شده است که ترکیب بوتاسن از این نوع میباشد. با توجه به اهمیت خصوصیات پلیمر نهائی در فرآیند ساخت پیشرانه های جامد مرکب، در این کار تلاش شده تا با تغییر در طول زنجیر مشتق فروسنی گرافت شده به پلیمر و درصد آهن پلیمر ، کاتالیزور تسریع کننده سرعت سوزش جدید پروپاسن4 سنتز شود و خصوصیات فیزیکی نظیر دانسیته، ویسکوزیته، مقدار هیدروکسیل و دمای انتقال شیشهای آن که از جمله پارامترهای تاثیرگذار در فرآیند ساخت پیشرانه است، مورد بررسی و مقایسه قرار گیرد. محتوای آهن از طریق روش جذب اتمی تعیین گردیده است. طبق بررسیهای انجام گرفته پروپاسن نسبت به بوتاسن خصوصیات و رفتار مناسب تری از خود نشان داد که از جمله می توان به ویسکوزیته بسیار پایین آن نسبت به بوتاسن، مقاومت حرارتی بسیار مناسب و دمای انتقال شیشهای بسیار پایین پروپاسن نسبت به بوتاسن اشاره نمود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |