جلد 13، شماره 2 - ( مجله علمی پژوهشی مواد پرانرژی- تابستان 1397 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 73-83 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

پورحسینی محمد رضا، عمرانی مهدیه، رزاقی کاشانی مهدی. ‌تأثیر سوخت های JP-10 و DMAZ بر اصطکاک لاستیک نیتریل و آلومینیوم با زبری های مختلف . نشریه علمی پژوهشي مواد پرانرژی و نشريه علمي ترويجی تحقيق و توسعه مواد پرانرژی . 1397; 13 (2) :73-83

URL: http://isaem.ir/article-1-1174-fa.html


دانشگاه صنعتی مالک اشتر ، MRP_polycrc@MUT.ac.ir
چکیده:   (195 مشاهده)
یکی از مشکلات استفاده لاستیک­ها در صنایع مختلف ایجاد تنش سطحی در سطح لاستیک است که منجر به ترک سطحی و شکست لاستیک شده و عمرآن­ها را کاهش می­دهد. این تنش­ها به هنگام تماس قسمت لاستیکی با سطح فلزی و اصطکاک این دو سطح ایجاد می­شوند. ناهمواری سطح، ترکیب آمیزه لاستیکی، عوامل محیطی، شرایط آزمون و ... بر اصطکاک لاستیک فلز اثر می­گذارند. ناهمواری سطوح سخت نقش مهمی در سرش دو سطح در کنار یکدیگر ایفا و عمدتا رفتار اصطکاکی را کنترل می­کند. از طرفی اثر ناهمواری بر ضریب اصطکاک با استفاده از روان­کننده مناسب قابل کنترل است. با توجه به استفاده سوخت در مخازن و ویژگی خودروانکاری اکثر روان­کننده­ها، در پژوهش حاضر، اثر سوخت JP10[1] و دماز  به عنوان سوخت روان­کننده بر میزان کاهش ضریب اصطکاک سرشی میان لاستیک نیتریل و سطوح آلومینیوم با زبری­های مختلف بررسی شد. نتایج تجربی نشان داد ضریب اصطکاک وابستگی خوبی با متغیر متوسط ناهمواری سطح (Ra) دارد. با اعمال روان­کننده  JP10 و دماز، ضریب اصطکاک به ترتیب حدود 65 % و 85 % کاهش یافت.
 
[1] Exo-Tetrahydrodicyclopentadiene (JP10)
متن کامل [PDF 2476 kb]   (45 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ارزيابي عملکرد مواد پر انرژی
انتشار: ۱۳۹۸/۶/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Iranian Scientific Association of Energetic Materials

Designed & Developed by : Yektaweb