 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    پورحسینی محمد رضا،  عمرانی مهدیه،  رزاقی کاشانی مهدی. تأثیر سوخت های JP-10 و DMAZ بر اصطکاک
لاستیک نیتریل و آلومینیوم با زبری های مختلف.  نشریه مواد پرانرژی. 1397; 13 (2) :73-83
URL: http://isaem.ir/article-1-1174-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    دانشگاه صنعتی مالک اشتر ، MRP_polycrc@MUT.ac.ir
                    
                    
                    چکیده:       (3798 مشاهده)
                    
                    
                    یکی از مشکلات استفاده لاستیکها در صنایع مختلف ایجاد تنش سطحی در سطح لاستیک است که منجر به ترک سطحی و شکست لاستیک شده و عمرآنها را کاهش میدهد. این تنشها به هنگام تماس قسمت لاستیکی با سطح فلزی و اصطکاک این دو سطح ایجاد میشوند. ناهمواری سطح، ترکیب آمیزه لاستیکی، عوامل محیطی، شرایط آزمون و ... بر اصطکاک لاستیک– فلز اثر میگذارند. ناهمواری سطوح سخت نقش مهمی در سرش دو سطح در کنار یکدیگر ایفا و عمدتا رفتار اصطکاکی را کنترل میکند. از طرفی اثر ناهمواری بر ضریب اصطکاک با استفاده از روانکننده مناسب قابل کنترل است. با توجه به استفاده سوخت در مخازن و ویژگی خودروانکاری اکثر روانکنندهها، در پژوهش حاضر، اثر سوخت JP10[1] و دماز  به عنوان سوخت روانکننده بر میزان کاهش ضریب اصطکاک سرشی میان لاستیک نیتریل و سطوح آلومینیوم با زبریهای مختلف بررسی شد. نتایج تجربی نشان داد ضریب اصطکاک وابستگی خوبی با متغیر متوسط ناهمواری سطح (Ra) دارد. با اعمال روانکننده  JP10 و دماز، ضریب اصطکاک به ترتیب حدود 65 % و 85 % کاهش یافت. 
 
[1] Exo-Tetrahydrodicyclopentadiene (JP10)
 
 
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
ارزيابي عملکرد مواد پر انرژی  انتشار: 1398/6/10