مهدوی حسین، طرلانی علی اکبر، گل ریز مهدی. ارتباط فرمولاسیون و رفتار آسودگی در پیشرانههای دوپایه و دوپایه بهبودیافته: بررسی رفتار دینامیکی-مکانیکی. نشریه مواد پرانرژی. 1398; 14 (2) :73-81
URL: http://isaem.ir/article-1-1241-fa.html
پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی، پژوهشگاه فضایی ایران ، m.golriz@isrc.ac.ir
چکیده: (2012 مشاهده)
چکیده
در این کار ارتباط تغییر فرمولاسیون، در اثر تغییر اجزاء تشکیل دهندهی پیشرانههای دوپایه و دوپایه بهبودیافته، بر رفتار آسودگی آنها به کمک مطالعه رفتار دینامیکی-مکانیکی مورد بررسی قرار گرفت. آزمون DMTA به منظور بررسی رفتار دینامیکی-مکانیکی و تعیین نوع آسودگیهای مختلف و دمای انتقالات سه گانه در فرمولاسیون های پیشرانههای دو پایه و دوپایه بهبود یافته(CMDB) استفاده شد. نتایج نشان داد که در پیشرانههای دو پایه و دو پایه بهبود یافته دماهای آسودگی aT و βT دیده میشود، ولی دمای آسودگی ᵧT دیده نمیشود. با افزایش ترکیب درصد مواد پر انرژی نیترآمینی (RDX) در پیشرانه دو پایه بهبود یافته، دماهای آسودگی به سمت مقادیر بالاتر انتقال مییابند. با کاهش درصد نیترو گلیسیرین نیز، رفتاری مشابه مشاهده میگردد. نتایج نشان داد نمونههای حاوی RDX از مدول فشاری بیشتری برخوردار بوده و ازدیاد طول تا نقطه شکست در آنها با افزایش مقادیر RDX کاهش مییابد.