فلاح زاده ابرقوئی رضا، زارعی علیرضا، کوزهگری غلامرضا، نوروزی مهدی. بررسی تاثیر فرآیند در ایجاد ریزترک در پیشرانه جامد دوپایه راکتی با استفاده از تکنیک ریز مقطعنگاری رایانهای. نشریه مواد پرانرژی. 1402; 18 (1) :55-62
URL: http://isaem.ir/article-1-1467-fa.html
دانشگاه صنعتی مالک اشتر ، zarei1349@gmail.com
چکیده: (481 مشاهده)
سرعت سوزش میتواند در حضور ترک تغییر نماید. ترکها باعث افزایش سطح سوزش و بدنبال آن افزایش فشار در محفظه احتراق شده که منجر به کاهش عملکرد مطلوب موتور وگاهی اوقات با انفجار همراه خواهد شد. در این تحقیق نمونههای پیشرانه دوپایه با انجام عملیات اختلاط در کنت، نورد در دستگاه والز و پرس آزمایشگاهی تهیه شد. به منظور بررسی ترک در پیشرانه، نمونهبرداری در دستگاه والز در چهار نقطه مختلف پیشرانه انجام شد. همچنین پرس پیشرانه در یک دستگاه پرس آزمایشگاهی در شرایط دمایی متفاوت و با سرعتهای مختلف حرکت مواد انجام شد. بدنبال آن، شناسایی ترک توسط ریز مقطعنگاری رایانهای اشعه ایکس روی نمونههای پیشرانه انجام شد. نتایج حاصل برای نمونههای پرس نشان داد که شرایط مطلوب برای تهیه پیشرانه با سرعت حرکت مواد mm/s 10 و دمای ˚C 75 میباشد. همچنین، نتایج نمونههای والز نشان داد که با افزایش فرآیند یکنواخت شدن، شعاع حفره در نمونه از 15/25 به 6/16 میکرون کاهش یافته و درصد حفره نیز از 5/3 به 5/0 درصد کاهش داشته است.
شمارهی مقاله: 6
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پیشرانه انتشار: 1402/9/23