نوفرستی محسن، زیارتی محمود، ابراهیم زاده صفار جواد. بررسی اثرت زاویه پرتاب و سرعت چرخشی بر عملکرد باتری فیوز با استفاده از شبیهسازی هیدرودینامیکی. نشریه مواد پرانرژی. 1402; 18 (3) :133-142
URL: http://isaem.ir/article-1-1493-fa.html
دانشگاه صنعتی مالک اشتر ، mohsen_noferesti@yahoo.com
چکیده: (275 مشاهده)
هدف از این مطالعه بررسی اثرات زاویه پرتاب و سرعت چرخشی بر عملکرد باتری فیوز با استفاده از شبیهسازی هیدرودینامیکی باتری فیوز میباشد. شبیهسازی هیدرودینامیکی با استفاده از تکنیک CFD توسط نرم افزار فلوئنت انجام شده است. شبیهسازی به صورت سه بعدی، ناپایدار و در حالت جریان آرام با استفاده از مدل حجم سیال با درنظر گرفتن کشش سطحی انجام شده است. شبیهسازیهای انجام شده در حجم 180 میلیمتر مکعب از الکترولیت و با سرعتهای چرخشی 20000، 35000 و RPM 57000 و در حالتهای پرتاب افقی، زاویه 45 درجه و پرتاب عمودی صورت گرفته است. مقایسه نتایج حاصل از شبیهسازی با دادههای شبیهسازی موجود انطباق خوبی نشان میدهند. نتایج حاصل از شبیهسازی نشان دادند که با افزایش سرعت چرخشی، زمان پر شدن فضای بین الکترودها کاهش یافته به طوریکه با افزایش سرعت چرخشی از 20000 به RPM 57000، مقدار الکترولیت قرار گرفته در فضای بین تمامی سلولها 3/15% افزایش یافته است و در نتیجه ظرفیت باتری افزایش یافته است. در مورد زاویه پرتاب، نتایج نشان میدهند مقدار الکترولیت در فضای بین تمامی سلولها با تغییر زاویه پرتاب از حالت پرتاب عمودی به حالت افقی4/41% افزایش داشته و لذا بهترین زاویه پرتاب در حالت افقی میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
شبیه سازی انتشار: 1403/3/2