نوروزی مهدی، فلاح زاده ابرقوئی رضا، کوزه گری سید غلامرضا، صبور محسن. تأثیر فرآیند نورد بر پایداری شیمیایی، ریز ساختار و خواص فیزیکی و مکانیکی پیشرانه جامد دوپایه حلالی. نشریه مواد پرانرژی. 1403; 19 (2) :93-99
URL: http://isaem.ir/article-1-1518-fa.html
دانشگاه صنعتی مالک اشتر ، mahdinorouzi58@yahoo.com
چکیده: (330 مشاهده)
پایداری شیمیایی، دمای انتقال شیشهای، خصوصیات مکانیکی و ساختار فیزیکی پیشرانههای جامد دوپایه راکتی برای عملکرد بهینه موتور حائز اهمیت هستند. در این پژوهش اثر عملیات نورد بر روی این خواص پیشرانههای جامد بررسی شد. نمونههای خمیر پیشرانه دوپایه جامد تهیهشده به روش حلالی، در مدت زمان 2، 4، 6 و 8 دقیقه با استفاده از دستگاه والز نورد شدند. نمونههای خمیر نورد شده در زمانهای مختلف، با استفاده از آزمونهای برگمن-یانگ، کروماتوگرافی ژل تراوایی، آزمون کشش، گرماسنجی روبشی تفاضلی و ریز مقطعنگاری رایانهای مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از آزمون برگمن-یانگ نشان داد که خمیر پیشرانه دارای یک پایداری بهینه در زمان نورد حدود سه دقیقه میباشد. آزمون کروماتوگرافی ژل تراوایی نشان داد با افزایش زمان نورد از 2 تا 8 دقیقه، افزایش وزن مولکولی عددی و کاهش وزن مولکولی وزن مشاهده شد که نشان از شکست زنجیرههای بزرگ پلیمر نیتروسلولز ((NC است. نتایج آزمون ریز مقطعنگاری رایانهای نشان داد که با افزایش زمان نورد از 2 تا 8 دقیقه، درصد حفرات از 02/10 به 82/0 % و مقدار میانگین شعاع حفرات از 2/40 به 4 میکرون کاهش مییابد. نتایج آزمون گرماسنجی تفاضلی نشان داد که با افزایش زمان نورد از 2 تا 8 دقیقه دمای شیشهای شدن از 08/46 – به ºC 02/48 – کاهش مییابد. نتایج آزمون خواص مکانیکی نشان داد که با افزایش زمان نورد از 2 تا 8 دقیقه؛ استحکام کششی ((TS و ازدیاد طول (EL) به ترتیب از 36/5 به 40/9 و 78/4 به 00/13 افزایشیافتهاند.
شمارهی مقاله: 4