در این مقاله ویژگیهای احتراقی و سرعت سوزش پیشرانههای جامد مرکب RDX/AP/Al/HTPB به طور تجربی مطالعه گردید. پنج نوع فرمولاسیون مختلف از پیشرانه مرکب تهیه و سرعت سوزش و ارزش حرارتی آنها در سه فشار 600، 800 و psi 1000تعیین گردید. سرعت سوزش پیشرانههای جامد مرکب حاوی AP با افزایش محتوی RDX افزایش پیدا میکند. دادههای بدست آمده از آزمونهای تجربی نشان داد که افزایش درصد وزنی نیترآمین(RDX) در فرمولاسیون، موجب کاهش ثابت سرعت سوزش (a) و افزایش نمای فشار(n) میشود. سرعت سوزش و نمای فشار (n) فرمولاسیون پیشرانه بدون RDX با فرمولاسیونهای حاوی RDX مقایسه گردید. در فشار ثابت psi 800، سرعت سوزش برای نمونه بدون RDX برابر mm/s 7/2 بود و با افزایش RDX به مقدار 6/13%، سرعت سوزش بهmm/s 5/5 کاهش پیدا کرد. کاهش سرعت سوزش با افزایش محتوی RDX به صورت خطی نمیباشد. مشخص گردید که نمای فشار پیشرانه با افزایش محتوی RDX زیاد میشود. به عنوان یک نتیجه، نمای فشار برای فرمولاسیون پایه برابر 22/0 بود که با افزایش درصد RDX به 6/13%، نمای فشار به 3/0 افزایش پیدا کرد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |