دانشگاه صنعتی مالک اشتر ، MRP_polycrc@MUT.ac.ir
چکیده: (2946 مشاهده)
یکی از مشکلات استفاده لاستیکها در صنایع مختلف ایجاد تنش سطحی در سطح لاستیک است که منجر به ترک سطحی و شکست لاستیک شده و عمرآنها را کاهش میدهد. این تنشها به هنگام تماس قسمت لاستیکی با سطح فلزی و اصطکاک این دو سطح ایجاد میشوند. ناهمواری سطح، ترکیب آمیزه لاستیکی، عوامل محیطی، شرایط آزمون و ... بر اصطکاک لاستیک– فلز اثر میگذارند. ناهمواری سطوح سخت نقش مهمی در سرش دو سطح در کنار یکدیگر ایفا و عمدتا رفتار اصطکاکی را کنترل میکند. از طرفی اثر ناهمواری بر ضریب اصطکاک با استفاده از روانکننده مناسب قابل کنترل است. با توجه به استفاده سوخت در مخازن و ویژگی خودروانکاری اکثر روانکنندهها، در پژوهش حاضر، اثر سوخت JP10[1] و دماز به عنوان سوخت روانکننده بر میزان کاهش ضریب اصطکاک سرشی میان لاستیک نیتریل و سطوح آلومینیوم با زبریهای مختلف بررسی شد. نتایج تجربی نشان داد ضریب اصطکاک وابستگی خوبی با متغیر متوسط ناهمواری سطح (Ra) دارد. با اعمال روانکننده JP10 و دماز، ضریب اصطکاک به ترتیب حدود 65 % و 85 % کاهش یافت.
[1] Exo-Tetrahydrodicyclopentadiene (JP10)
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
ارزيابي عملکرد مواد پر انرژی انتشار: 1398/6/10