جلد 17، شماره 2 - ( مواد پرانرژی تابستان 1401 )                   جلد 17 شماره 2 صفحات 107-101 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، amirihossein52@yahoo.com
چکیده:   (342 مشاهده)
اکسید تیتانیوم (IV)، به عنوان کاتالیزور نرخ سوزش در برخی پیشرانه‌های جامد مرکب استفاده می‌شود. با کاهش اندازه ذرات این جزء، ویژگی‌های نهایی پیشرانه تغییر می‌کند. در این تحقیق اثرات بکارگیری ذرات اکسید تیتانیوم زیر میکرون تا 5/0 درصد جرمی بر ویژگی‌های مختلف فرمولاسیون HTPB/AP/Al مورد بررسی قرار گرفت. ذرات TiO2 مصرفی دارای شکل نسبتاً کروی با قطر متوسط 300 نانومتر بوده است. بررسی‌های ویسکومتری نشان داد که استفاده از ذرات TiO2 زیر میکرون سبب افزایش ویسکوزیته پایان اختلاط و کاهش مهلت ریخته‌گری خمیر پیشرانه می‌شود. با افزایش مقدار TiO2، استحکام کششی و مدول الاستیک نمونه افزایش می‌یابد. در حالی‌که کرنش در حدود 20 درصد کاهش یافته است. استفاده از ذرات ریز TiO2 به میزان 5/0 درصد، نرخ سوزش پیشرانه را به طور متوسط 5 درصد افزایش می‌دهد. حساسیت دمایی نرخ سوزش در نمونه‌های حاوی TiO2، کمتر از نمونه فاقد این کاتالیست است. کمترین مقدار حساسیت دمایی مربوط به نمونه حاوی 1/0 درصد TiO2 است.
 
شماره‌ی مقاله: 3
متن کامل [PDF 3303 kb]   (35 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پیشرانه
انتشار: 1402/1/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.