جلد 14، شماره 3 - ( مجله علمی-پژوهشی مواد پر انرژی پاییز 1398 )                   جلد 14 شماره 3 صفحات 165-159 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

بیات یداله، مقدس امید. بررسی خواص مکانیکی و ضربه ویژه پیشرانه جامد مرکب بر پایه آمیزه HTPB/PEG و نرم‌کننده بوتیل‌ننا. نشریه مواد پرانرژی. 1398; 14 (3) :159-165

URL: http://isaem.ir/article-1-1054-fa.html


، y_bayat@mut.ac.ir
چکیده:   (2904 مشاهده)

استفاده از ترکیبات انرژی زا، به عنوان بایندر یا نرم کننده در فرمولاسیون پیشرانه جامد، از جمله روش های افزایش ضربه ویژه است. پلی بوتادین با گروه های انتهایی هیدروکسی (HTPB) یکی از پیش-پلیمرهایی است که به طور ویژه، جهت استفاده به عنوان بایندر در پیشرانه، سنتز شده است. وارد کردن PEG در زنجیره های HTPB باعث افزایش قطبیت بایندر شده و مانع از مهاجرت نرم کننده قطبی مثل بوتیل ننا می شود. در این مطالعه، ابتدا الاستورهای آمیزه HTPB/PEG تهیه شد و خواص مکانیکی و حرارتی آنها مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه، پیشرانه های بر پایه HTPB/PEG تهیه گردید و خواص مکانیکی آنها با پیشرانه تهیه شده از بایندر HTPB مقایسه شد. وارد کردن PEG به بایندر، باعث افزایش تنش و کشش پیشرانه شده و همچنین موجب مثبت تر شدن موارنه اکسیژن آن می شود. افزایش بوتیل ننا به پیشرانه دارای 75% بار جامد، ضربه ویژه تئوری و نیمه تجربی را به ترتیب معادل 7.9s و 6.9s افزایش می دهد.

متن کامل [PDF 674 kb]   (425 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پیشرانه
انتشار: 1399/2/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Scientific Association of Energetic Materials

Designed & Developed by : Yektaweb