قانع قرهباغ میلاد، کبریتچی عباس، اشرفی مهدی. مقایسه خواص پیشرانههای جامد مرکب بر پایه HTPB و NHTPB/HTPB. نشریه مواد پرانرژی. 1397; 13 (3) :153-161
URL: http://isaem.ir/article-1-1204-fa.html
دانشگاه جامع امام حسین (ع) ، a.kebritchi@ippi.ac.ir
چکیده: (3752 مشاهده)
پلیبوتادیان با انتهای هیدروکسیل (HTPB) رایجترین بایندر مورد استفاده در پیشرانههای جامد مرکب میباشد اما به دلیل غیرپرانرژی بودن، به لحاظ عملکردی صرفاً یک جرم مرده محسوب میشود؛ بنابراین جایگزینی HTPB با یک پلیمر پرانرژی احساس میشود. در این پژوهش، از رزین پلیبوتادیان نیترودار شده با انتهای هیدروکسیل (NHTPB) با میزان نیتراسیون 2/12% به همراه رزین HTPB بهعنوان بایندر بهره گرفته شد. بدین ترتیب، فرمولاسیون پایه پیشرانه HTPB (HB) تهیه شد و بهعنوان نمونه شاهد، با دو فرمولاسیون پخت شده دیگر یعنی فرمولاسیون پیشرانه با نسبت 5% NHTPB به 95% HTPB (NH5) و فرمولاسیون پیشرانه با نسبت 10% NHTPB به 90% HTPB (NH10) از لحاظ خواص فیزیکی-مکانیکی، نرخ سوزش و حساسیت مقایسه شد. نتایج نشان داد که با افزایش میزان NHTPB به HTPB از 5% به 10%، مدول یانگ، نرخ سوزش و حساسیت به ضربه و اصطکاک نسبت به پیشرانه شاهد افزایش و دانسیته اتصالات عرضی، میزان سختی و تنش بیشینه کاهش یافت.