جلد 13، شماره 3 - ( مجله علمی پژوهشی مواد پرانرژی- پاییز 1397 )                   جلد 13 شماره 3 صفحات 161-153 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

قانع قره‌باغ میلاد، کبریت‌چی عباس، اشرفی مهدی. مقایسه خواص پیشرانه‌های جامد مرکب بر پایه HTPB و NHTPB/HTPB. نشریه مواد پرانرژی. 1397; 13 (3) :153-161

URL: http://isaem.ir/article-1-1204-fa.html


دانشگاه جامع امام حسین (ع) ، a.kebritchi@ippi.ac.ir
چکیده:   (3752 مشاهده)
پلی‌بوتادی‌ان با انتهای هیدروکسیل (HTPB) رایج­ترین بایندر مورد استفاده در پیشرانه‌های جامد مرکب می‌باشد اما به دلیل غیرپرانرژی بودن، به لحاظ عملکردی صرفاً یک جرم مرده محسوب می‌شود؛ بنابراین جایگزینی HTPB با یک پلیمر پرانرژی احساس می‌شود. در این پژوهش، از رزین پلی‌بوتادی‌ان نیترودار شده با انتهای هیدروکسیل (NHTPB) با میزان نیتراسیون 2/12% به همراه رزین HTPB به‌عنوان بایندر بهره گرفته شد. بدین ترتیب، فرمولاسیون پایه پیشرانه HTPB (HB) تهیه شد و به‌عنوان نمونه شاهد، با دو فرمولاسیون پخت ‌شده دیگر یعنی فرمولاسیون پیشرانه با نسبت 5% NHTPB به 95% HTPB (NH5) و فرمولاسیون پیشرانه با نسبت 10% NHTPB به 90% HTPB (NH10) از لحاظ خواص فیزیکی-مکانیکی، نرخ سوزش و حساسیت مقایسه شد. نتایج نشان داد که با افزایش میزان NHTPB به HTPB از 5% به 10%، مدول یانگ، نرخ سوزش و حساسیت به ضربه و اصطکاک نسبت به پیشرانه شاهد افزایش و دانسیته اتصالات عرضی، میزان سختی و تنش بیشینه کاهش یافت.

 
متن کامل [PDF 472 kb]   (382 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Scientific Association of Energetic Materials

Designed & Developed by : Yektaweb