نوروزی مهدی، زارعی علیرضا، فلاح زاده رضا، کوزه گری غلامرضا. بررسی تأثیر فرآیند تولید با ایجاد ترک بر خواص مکانیکی و عملکردی پیشرانه جامد دوپایه راکتی. نشریه مواد پرانرژی. 1403; 19 (1) :53-59
URL: http://isaem.ir/article-1-1496-fa.html
دانشگاه صنعتی مالک اشتر ، mahdinorouzi58@yahoo.com
چکیده: (454 مشاهده)
هدف از تولید پیشرانههای جامد راکت راکتی ایجاد نیروی مورد نیاز پیشرانش در راکت است. ترکها در پیشرانه باعث افزایش سطح سوزش و بالتبع افزایش فشار در محفظه احتراق میشوند که منجر به کاهش عملکرد مطلوب موتور راکت میشود. با افزایش خواص مکانیکی احتمال ایجاد ترک کاهش مییابد؛ زیرا با افزایش خواص مکانیکی نوک ترک گرد شده و مانع پیشروی ترک در گرین پیشرانه میشود. با افزایش مقدار ترک، سطح سوزش افزایش یافته که باعث افزایش نرخ سوزش میشود. با افزایش مقدار ترک و حفره در گرین پیشرانه، چگالی کاهش مییابد. در این تحقیق نمونههای پیشرانه دوپایه بهوسیله نورد از دستگاه والز و پرس آزمایشگاهی تهیه شدند. نمونههای تهیهشده از مناطق مختلف والز و پرس آزمایشگاهی در دما و سرعتهای مختلف توسط آزمون خواص مکانیکی، نرخ سوزش و چگالی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون خواص مکانیکی برای نمونههای والز نشان داد که شرایط مطلوب برای تهیه پیشرانه همگام با افزایش یکنواختی در والز است. با افزایش یکنواختی، استحکام کششی (TS) و درصد افزایش طول(EL%) به ترتیب به مقدار 5/83 و 7/19 درصد افزایش یافت. در ادامه فرآیند تولید پیشرانه، نمونههای تهیهشده از پرس آزمایشگاهی در سرعتهای متفاوت نشان داد که TS وEL% در سرعت mm/s 10 حرکت مواد در پرس به ترتیب با مقدار بهینه MPa 1/14 و 83/12 درصد میباشد. همچنین نرخ سوزش و چگالی در سرعت mm/s 10 حرکت مواد در پرس با مقدار بهینه به ترتیب cm/s 3/3 و gr/ml 62/1 اندازهگیری شد. در تهیه نمونۀ پرس با افزایش دما از ˚C60 به ˚C 75 نتایج قابلملاحظه بهینۀ در TS، EL%، نرخ سوزش و چگالی مشاهده شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
ارزيابي عملکرد مواد پر انرژی انتشار: 1403/8/26