دانشگاه جامع امام حسین (ع) ، mhdashrafi@yahoo.com
چکیده: (77 مشاهده)
یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر خواص پیشرانه جامد مرکب، رطوبت محیط تولید و محیط کهولت است. در این پژوهش با طراحی آزمونهای لازم تاثیر رطوبت محیط تولید و محیط کهولت در سطحهای مختلف بر خواص رئولوژیکی، مکانیکی، بالستیکی و کهولت پیشرانه جامد مرکب و همچنین نحوه تاثیر رطوبت بر برهمکنشهای موجود در ساختار آن مورد ارزیابی قرار گرفتهاست. با انجام آزمون مشخص شد، تولید پیشرانه در محیط تا رطوبت 50 % تاثیر قابل توجهی بر خواص اولیه آن ندارد. اما تولید پیشرانه در معرض محیط با رطوبت (90-80) %، سبب کاهش تنش بیشینه به میزان 35 % و کرنش در تنش بیشینه به میزان 17 % نسبت به نمونه شاهد در روز چهاردهم پخت شدهاست. در کهولت پیشرانه در معرض محیط با رطوبت (70-50) %، در مدت 5 ماه تنش بیشینه به میزان 49 % و کرنش در تنش بیشینه به میزان 33 % کاهش یافتهاست. همچنین با توجه به نتایج به دست آمده از آزمون تعیین نرخ سوزش، کهولت پیشرانه در معرض محیط با رطوبت اشباع به مدت طولانی سبب کاهش نرخ سوزش آن در فشارهای مشابه میشود. تصاویر میکروسکوپی الکترونی روبشی (SEM) نمونه کهولت یافته در معرض رطوبت اشباع و نتایج حاصل از آن نشان میدهد، عامل اصلی کاهش خواص مکانیکی، گسستن پیوند آمونیوم پرکلرات (AP) با ماتریس بایندر و AP ریزی شدید نمونه است.