چکیده
در این تحقیق بالستیک داخلی موتور سوخت جامد درون سوز با احتساب جریان دوفازی، به روش عددی شبیهسازی شده است. میدان جریان شامل محفظه احتراق با گرین استوانه ای و نازل مخروطی همگرا- واگرا می باشد. معادلات حاکم بر فاز گاز و فاز ذرات، یعنی معادلات گذرا و شبه یکبعدی اویلر به روش عددی جیمسون حل گردیده است. این معادلات با استفاده از انتگرال گیری رانج-کوتای چهار مرحله ای، گسسته سازی زمانی شده و بردار شار کمیت های بقایی با روشی مبتنی بر اختلاف مرکزی به مقادیر نقاط حجم کنترل مرتبط شده است. در بخش نتایج تاثیرات سوزش فرسایشی، جنس سوخت، دوفازی شدن جریان و قطر ذرات جامد مورد بررسی قرار گرفته است. مقایسه نتایج بدست آمده از نرمافزار این تحقیق با سایر نتایج مراجع، نشاندهنده دقت روش و فرضیات بکار رفته میباشد. نتایج تحقیق نشان میدهد که سوزش فرسایشی موجب افزایش سریع فشار محفظه و افزایش نرخ سوزش در ابتدای کار موتور و لذا کاهش زمان کارکرد موتور میشود. همچنین در حالت دوفازی فشار محفظه و نرخ سوزش و درنتیجه زمان کارکرد موتور نسبت به حالت تکفازی کاهش مییابد. با افزایش قطر ذرات جامد در فاز ذرات نیز، سطح منحنی فشار پایین میآید و با تغییر جنس سوخ ـ ت از ک ـ امپوزیت به دوپایه، ایمپالس کل و ایمپالس ویژه موتور کاهش مییابد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |