Abbasi S, Mahmodinezhad M. Study of the Effect of Amount & Particle Size of AP and RDX on the Burning Rate & Mechanical Properties of Typical Reduced Smoke XLDB. مواد پرانرژی 2012; 6 (3) :53-58
URL:
http://isaem.ir/article-1-370-fa.html
عباسی سعید، محمودی نژاد محمود رضا. بررسی تاثیر میزان و اندازه ذرات AP و RDX بر سرعت سوزش و خواص مکانیکی نوعی سوخت XLDB با دود کاهش یافته. نشریه مواد پرانرژی. 1390; 6 (3) :53-58
URL: http://isaem.ir/article-1-370-fa.html
سازمان صنایع هوافضا ، saaid_abbasi@yahoo.com
چکیده: (10110 مشاهده)
در این مقاله طراحی و تولید فرمولاسیونهای مختلف از نوعی سوخت دوپایه شبکهای کم دود ( XLDB ) با هدف بهینهسازی عملکرد بالستیکی و مکانیکی مورد بررسی قرار گرفته است. سوخت XLDB تولید شده شامل نوعی بایندر پلی اورتانی تحت عنوان پلی کاپرولاکتون میباشد و از ترکیبات آمونیوم پرکلرات (AP) و RDX به عنوان اکسیدکننده در آن استفاده شده است. ترکیبات مختلفی از این سوخت به منظور بررسی تاثیر میزان AP و RDX برایمپالس ویژه، سرعت سوزش، خواص مکانیکی نظیر مدول الاستیسیته و تنش تسلیم طراحی و تولید شده است. نتایج بدست آمده از انجام تستها در این تحقیق بیانگر این مطلب است که با افزایش میزان AP از 10% تا 20% و کاهش RDX از 50% به 40%، میزان سرعت سوزش در فشارهای مختلف دستخوش تغییرات زیادی میشود. درتستهای انجام شده، جایگزینی RDX با AP منجر به کاهش توان نمایی سرعت سوزش (n) از مقادیر بالای 9/0 به کمتر از آن و افزایش ایمپالس ویژه (تقریبا ً4%) شده است. در ادامه با انجام تستهای تکمیلی، نقش اندازه ذرات AP و RDX بر روی سرعت سوزش و خواص مکانیکی بررسی شده است. کاهش اندازه ذرات AP تا 5 میکرون به تنهایی موجب کاهش میزان توان نمایی از مقادیر 9/0n > به 75/0 >n < 65/0 میشود. علاوه بر این، استفاده از دوسایز ریز و درشت RDX با نسبت (70/30) افزایش چشمگیری در بهبود خواص مکانیکی سوخت داشته است. نتایج بدست آمده از این تحقیق بیانگر این مطلب میباشد که استفاده از اندازه ذرات ریز AP و RDX موجب بهبود عملکرد بالستیکی و انجام تستهای ایمن و دور ازانفجار در موتورهای حاوی این سوخت میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پیشرانه انتشار: 1392/2/21