جلد 6، شماره 3 - ( مجله علمي پژوهشي مواد پرانرژي - سال ششم - شماره 3 - زمستان 1390 )                   جلد 6 شماره 3 صفحات 58-53 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi S, Mahmodinezhad M. Study of the Effect of Amount & Particle Size of AP and RDX on the Burning Rate & Mechanical Properties of Typical Reduced Smoke XLDB. مواد پرانرژی 2012; 6 (3) :53-58
URL: http://isaem.ir/article-1-370-fa.html
عباسی سعید، محمودی نژاد محمود رضا. بررسی تاثیر میزان و اندازه ذرات AP و RDX بر سرعت سوزش و خواص مکانیکی نوعی سوخت XLDB با دود کاهش یافته. نشریه مواد پرانرژی. 1390; 6 (3) :53-58

URL: http://isaem.ir/article-1-370-fa.html


سازمان صنایع هوافضا ، saaid_abbasi@yahoo.com
چکیده:   (10110 مشاهده)
در این مقاله طراحی و تولید فرمولاسیون­های مختلف از نوعی سوخت دوپایه شبکه­ای کم دود ( XLDB ) با هدف بهینه‌سازی عملکرد بالستیکی و مکانیکی مورد بررسی قرار گرفته ­است. سوخت XLDB تولید شده شامل نوعی بایندر پلی اورتانی تحت عنوان پلی کاپرولاکتون می­باشد و از ترکیبات آمونیوم پرکلرات (AP) و RDX به عنوان اکسید‌کننده در آن استفاده شده ­است. ترکیبات مختلفی از این سوخت به منظور بررسی تاثیر میزان AP و RDX برایمپالس ویژه، سرعت سوزش، خواص مکانیکی نظیر مدول الاستیسیته و تنش تسلیم طراحی و تولید شده است. نتایج بدست آمده از انجام تست­ها در این تحقیق بیانگر این مطلب است که با افزایش میزان AP از 10% تا 20% و کاهش RDX از 50% به 40%، میزان سرعت سوزش در فشارهای مختلف دستخوش تغییرات زیادی می­شود. درتست­های انجام شده، جایگزینی RDX با AP منجر به کاهش توان نمایی سرعت سوزش (n) از مقادیر بالای 9/0 به کمتر از آن و افزایش ایمپالس ویژه (تقریبا ً4%) شده ­است. در ادامه با انجام تست­های تکمیلی، نقش اندازه ذرات AP و RDX بر روی سرعت سوزش و خواص مکانیکی بررسی شده ­است. کاهش اندازه ذرات AP تا 5 میکرون به تنهایی موجب کاهش میزان توان نمایی از مقادیر 9/0n > به 75/0 >n  < 65/0 می­شود. علاوه بر این، استفاده از دوسایز ریز و درشت RDX با نسبت (70/30) افزایش چشم‌گیری در بهبود خواص مکانیکی سوخت داشته ­است. نتایج بدست آمده از این تحقیق بیانگر این مطلب می­باشد که استفاده از اندازه ذرات ریز AP و RDX موجب بهبود عملکرد بالستیکی و انجام تست­های ایمن و دور ازانفجار در موتورهای حاوی این سوخت می­شود. 
متن کامل [PDF 124 kb]   (100 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پیشرانه
انتشار: 1392/2/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Scientific Association of Energetic Materials

Designed & Developed by : Yektaweb