بابایی سعید، عابدینی امین. مروری بر فرمولاسیون بازدارندههای احتراق بر پایه پلییورتان در پیشرانههای جامد دو پایه(علمی-ترویجی). نشریه مواد پرانرژی. 1393; 10 (2) :37-47
URL: http://isaem.ir/article-1-734-fa.html
دانشگاه مالک اشتر ، abediniamin89@yahoo.com
چکیده: (5182 مشاهده)
عایقکاری پیشرانههای جامد جهت کنترل و محدود کردن سطح سوزش و همچنین جلوگیری از انتقال حرارت به بدنه راکت سوخت جامد انجام میگیرد، این نوع پوشش تحت عنوان بازدارنده احتراق تعریف میشود. به منظور سازگاری شیمیایی مناسب بین پیشرانههای جامد دو پایه و بازدارنده از پلیاسترهای غیر اشباع نظیر پلییورتانها استفاده میشود. در این راستا تاثیر مقدار گروههای آروماتیک و اثر فیلر بر میزان دود تولید شده مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج، حاکی از کاهش میزان دود تولید شده با کاهش سهم گروههای آروماتیک و افزایش سهم فیلر میباشد. همچنین بررسی تاثیر نوع دیایزوسیانات استفاده شده نیز نشان میدهد که استفاده از دیایزوسیاناتهای متقارن در تهیه پلییورتان منجر به افزایش مدول، ازدیاد مقاومت کششی-پارگی و در نهایت کاهش میزان مهاجرت نیتروگلیسیرین میشود. بعلاوه اثر طول زنجیر پلیاستر بر زمان ژل شدن، دمای مربوط به پیک گرمازا، خواص مکانیکی و میزان مهاجرت نیتروگلیسرین نیز نشانگر بهبود زمان ژل شدن، دمای مربوط به پیک گرمازا و خواص مکانیکی با کاهش طول زنجیر پلیاستر میباشد. بررسی خواص مکانیکی پلییورتانهای تهیه شده از مخلوط پلیاُل پلیاتر و پلیاُل پلیاستر نیز حاکی از بهبود خواص مکانیکی در نتیجه اثر همافزایی بین پلیاتر و پلیاستر میباشد.
نوع مطالعه:
ترویجی |
موضوع مقاله:
پیشرانه انتشار: 1394/1/29