جلد 8، شماره 4 - ( علمي-پژوهشي زمستان 1392 1392 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 26-19 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

مهدوی تلارمی هادی، محمدی علیرضا، حیدری محمد مهدی. اندازه گیری نرخ پسروی سوخت جامد در موتور هیبریدی آزمایشگاهی به کمک تکنیک طراحی آزمایش(علمی-پژوهشی). نشریه مواد پرانرژی. 1392; 8 (4) :19-26

URL: http://isaem.ir/article-1-744-fa.html


، mahdavihadi80@gmail.com
چکیده:   (6181 مشاهده)
نرخ پسروی سوخت، یکی از مهم‌ترین پارامترها در طراحی موتور هیبریدی می‌باشد، که به عوامل متعددی همچون شار جرمی اکسنده، طول سوخت و فشار محفظه وابسته می‌باشد، اما معمولا فقط بصورت تابعی از شار جرمی ارائه می‌شود. در این تحقیق، سعی شد که با انجام تستهای هدفمند، در موتور هیبریدی با سوخت HTPB و اکسنده O2N علاوه بر شار جرمی، اثر طول سوخت و فشار محفظه هم لحاظ گردد. به دلیل وابسته بودن نرخ پسروی به سه متغیر، برای کاهش تعداد آزمایش‌ها و بدون از دست دادن دقت، از روش طراحی آزمایش، تکنیک طرح عاملی 23 استفاده گردید و هشت آزمایش طراحی و انجام شد. برای تعیین نرخ پسروی در هر تست از روش متوسط‌گیری مکانی‌- زمانی استفاده گردید که بر اساس نتایج این آزمایش‌ها، رابطه r ̇=0.423〖 G〗_ox^( 0.544) L^( -0.218) P^( 0.122) حاصل شد. اگرچه عامل اصلی در تعیین نرخ پسروی سوخت، شار جرمی اکسنده است اما این رابطه نشان می‌دهد، اگر طول سوخت یک درصد افزایش یابد، نرخ پسروی 2/0 درصد کاهش و در صورتی که فشار یک درصد زیاد شود، نرخ پسروی هم 1/0 درصد افزایش می‌یابد.
متن کامل [PDF 297 kb]   (147 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: موتو ر و پیشرانش
انتشار: 1393/7/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Scientific Association of Energetic Materials

Designed & Developed by : Yektaweb